סקירה iOS18

עם iOS 18, אפל עושה כמה דברים שהיא לא נוטה לעשות בקלות
השחרור של העדכון האחרון למערכת ההפעלה של מכשירי אפל מעיד על שינוי בגישה של אחת החברות המוקפדות והמסורתיות. האם זהו צירוף מקרים או שינוי פרדיגמה?
אמש (ב’) שוחררה iOS 18, מערכת ההפעלה החדשה לאייפונים. כמו בכל שנה, ישנן לא מעט תלונות על כך שהעדכון הוא שולי ומרגיש די זהה לקודמו. אבל בפועל, העדכון הזה מוכיח, בין אם אפל רצתה או לא, שלפעמים אפשר לחרוג גם מהנהלים והמסורות שליוו אותה כמעט מאז השקת האייפון.
—-
הסוף לאייפון המוקפד:
הפיצ’רים הראשונים שאפל הדגישה בחשיפת iOS 18, וממשיכה להדגיש גם בחומרים השיווקיים שלה, הם פיצ’רי ההתאמה האישית. כן, כן, מה שהיה אחד מהמאפיינים המובהקים והמובנים-מאליהם ביותר באנדרואיד, מגיע סוף סוף לאייפון: בין אם זו האפשרות למקם אייקונים בצורה חופשית על המסך, לצבוע את כל האייקונים שלכם בצבע אחד, לשנות את הכפתורים ב-Control Center, לשנות את הכפתורים במסך הנעילה ועוד. אפל נותנת לכם אפשרויות התאמה אישית נרחבות, בטח ביחס לחברה שתמיד טוענת שהיא יודעת מה אתם באמת רוצים הרבה יותר טוב ממה שאתם יודעים מה אתם רוצים.
המשותף לכל הפיצ’רים הללו הוא שלראשונה, אפל משחררת את האחיזה שלה על המראה של האייפון. תחשבו על זה ככה, עד לפני זמן קצר, ברגע שמישהו הדליק אייפון, לא היה יותר מדי ספק שמדובר באייפון. אמנם האפליקציות והרקעים שונים, אבל בסופו של דבר, הממשק נראה זהה, המבנה נראה זהה, והחוויה זהה. עכשיו, אפל משחררת את המיתוג הזה, וכל אייפון יכול פתאום להיראות קצת אחרת. נכון שהתהליך הזה התחיל מאז שהחברה איפשרה למשתמשים לעצב את מסך הנעילה, אבל עכשיו מדובר במסך הבית של המכשיר שבו אתם נמצאים לא מעט.
לטוב ולרע: אתם שולטים בעיצוב
ג’וני אייב מתהפך במשרדו?
אבל לא מדובר כאן רק בקונספט שבו כל אייפון נראה אחרת, אלא שאפל משחררת כאן גם את האחיזה שלה על הקונספט של אסתטיקה באייפון. תחשבו על זה רגע. הרי לו היתה רוצה, אפל היתה מאפשרת את זה מהשנייה הראשונה. מה שעצר אותה עד עכשיו היה הרצון לשמור על החוויה העיצובית האסתטית המוקפדת והמאוד נקייה שהוביל במשך שנים סר ג’וני אייב, המעצב האגדי שלה. ועכשיו הכל נפרץ, וכל אחד ואחת יכולים פתאום לצבוע את כל האייקונים שלהם לירוק נזלת, למקם אותם באופן ספורדי היכן שהם רק רוצים, ופשוט “לכער” את הממשק שאפל שמרה עליו בקנאות כל כך הרבה שנים. בואו, אנחנו מדברים על חברה שהתעקשה עד אתמול לא לתת לכם למקם אייקונים שלא בשורה אחת – זו חברה שהאסתטיקה של הממשק שלה נמצא בראש מעייניה.
כל השחרור הזה של אפל מתקשר גם למגמה שנכפתה עליה בחסות האיחוד האירופי. החוויה הסגורה והמהודקת של אפל נסדקה בשנים האחרונות בעקבות חקיקה. בין אם מדובר ב-USB-C שהגיע לאייפון ב-iPhone 15, או פתיחת האקוסיסטם גם לחנויות אפליקציות אלטרנטיביות ולאחרונה גם פתיחת ה-NFC. המחוקק הצליח לגרום לאפל לעשות מהלכים שהיא לא תיכננה או רצתה לעשות, ולפתע, משתמשים באיחוד האירופי מקבלים חוויה קצת שונה מהחוויה של המשתמשים בשאר העולם. האחיזה של אפל על חווית האייפון התרופפה בשנים האחרונות, ועכשיו אפל משחררת את החלק העיצובי למשתמשים שלה שיכולים לכער את האייפון שלהם כמה שרק ירצו. זה אולי נראה כמו מהלך קטנטן, אבל הוא שינוי גישה די משמעותי מצד החברה שמאוד אוהבת לשלוט בכל אלמנט במערכת ההפעלה שלה מתוך טענה שהיא זאת שיודעת מה טוב בשבילכם.
הסוף לעדכונים פעם בשנה?
קונטרול סנטר החדש:
זה לא השינוי היחידי שאפל הציגה עם iOS 18. עד כה, אפל נהגה לשחרר עדכון אחד מרכזי בשנה, ובשאר השנה, היא משחררת בעיקר עדכוני יציבות ותיקונים קלים. כך יצא שאתם בפועל צריכים לחכות עד ל-WWDC כדי לקבל את זריקת הדופמין שלכם, ואז לחכות עד ספטמבר לשחרור הגירסה. שאר חודשי השנה? המכשיר שלכם מרגיש, נראה ומתנהג בדיוק אותו דבר. זו לא תמיד בעיה במכשירים כמו האייפון, שאמורים להיות יציבים ומעודכנים, אבל זה בהחלט מבאס את החוויה של חובבי החדשנות. למרות שפחות או יותר כל ענקיות הטכנולוגיה אוהבות לקיים אירועי הכרזה מרכזיים ולחשוף בהם שלל פיצ’רים חדשים, אנחנו רואים איך מיקרוסופט עברה לפורמט של עדכונים רבעוניים עם פיצ’רים חדשים; וואטסאפ שמתעדכנת עם פיצ’רים חדשים אחת לתקופה; טלגרם עם עדכונים תכופים; גוגל זורקת Feature Drops באמצע השנה לפיקסלים; וכמובן, כל כלי ה-AI שמקבלים פיצ’רים חדשים ומתקדמים כל העת. אבל אצל אפל פיצ’רים חדשים מגיעים רק פעם בשנה. כך, זה מעצים את תחושת החשיבות של אירועים כמו WWDC ואירועי ההשקה שלה, וגורם גם למיליונים ברחבי העולם לשבת בקוצר רוח ולעדכן את המכשירים שלהם לגירסאות האחרונות ברגע שהן משוחררות ובכן, הקונספט של שחרור פיצ’רים למערכת ההפעלה אחת לשנה מסתיים, לפחות לשנה הקרובה.
ודאי שמתם לב ש-iOS 18 הגיעה בלי כל פיצ’רי Apple Intelligence המדוברים. המענה של אפל לטרנד פיצ’רי ה-AI. הפעם האסטרטגיה של אפל לשבת על הגדר ולתת לכולם לשחק לפניה ורק אז להיכנס לתחום חדש התגלתה כשגויה לחלוטין, כשאפילו טים קוק נאלץ לחשוף מבעוד מועד את התוכניות של החברה רק כדי להרגיע את המשקיעים. וכך, WWDC 2024 שבה נכחנו הפכה לסוג של אירוע הרגעה שמראה שאפל לא נותרה מחוץ למשחק ה-AI והנה זה עוד רגע כאן. אבל בפועל, אפל גילתה שהיא נכנסה לפרויקט שגדול אפילו למידותיה, ולא הצליחה לספק את כל סט הפיצ’רים הזה להשקה של iOS 18. במקום זאת, הפיצ’רים הראשונים מ-Apple Intelligence צפויים להגיע עם iOS 18.1 שאמורה להשתחרר בחודש אוקטובר, ולאחר מכן, הפיצ’רים ימשיכו לטפטף הרחק אל תוך שנת 2025. כך, בגלל מה שמסתמן בתור טעות בהערכה של אפל, המשתמשים שלה, לפחות במכשירי iPhone 15 Pro ומעלה, יהנו מטפטופים של פיצ’רים חדשים אחת לכמה חודשים בודדים, מה שבהחלט הופך את השנה הקרובה לקצת יותר מעניינת עבור המשתמשים הללו.
במקרה הזה, קונספט העדכונים לאורך השנה סוג של נכפה על אפל, אבל אפשר רק לקוות שהמכה שהיא חטפה מתחום ה-AI תגרום לה להבין שאין שום סיבה לשמור חדשנות בתחום התוכנה לתאריך אחד בשנה, אלא שאפשר להפתיע את המשתמשים באמצע השנה עם פיצ’רים חדשים שנותנים להם תחושה שהמכשיר שהם כבר התרגלו אליו הוא קצת יותר חדש. האם בשנה הבאה אפל תדע להתאפס על התוכנה שלה מוקדם מן הרגיל ותחזור לשחרר רק עדכון מרכזי אחד? עם קצב ההתקדמות של המתחרות שלה, אני לא בטוח שהיא לא תהיה חייבת להמשיך ולהגיב. מה שבטוח הוא שעם הלחצים מהאיחוד האירופי, שאר המחוקקים, המשקיעים והקהל, אפל כבר לא נשארת אותה חברה שהיא הייתה רק לפני שנים ספורות.
קרדיט: geektime
הפיצו את הבשורה
דילוג לתוכן